Text

Punto y Raya Academy, Madrid, Spain 
Masterclass description: Nöel Palazzo

Johan Rijpma has become internationally renowned for his series of short films exploring -in a very unique manner- the mechanics of everyday life, and the unpredictable results it produces when one of its variables is taken to the extreme, whether through a series of almost-endless repetitions or the intervention of chance.

In this masterclass, Rijpma will introduce us to his work in various formats, his particular understanding of Nature and its relationship to the artistic act, and in the various techniques he's devised to convey with beautiful and simple means, concepts in the realms of complexity, organic structures, and chaos & emergency, amongst others.



KLIK!
KLIK! 2015 Rock, Paper, Scissors 

In een speciale samenwerking met EYE, presenteert KLIK! EYE on Art: Johan Rijpma. Veelzijdig kunstenaar Johan Rijpma deelt zijn inspiratiebronnen en het denk- en werkproces achter zijn eclectische werk. Zijn films, animaties, muziekvideo’s en andere werken zijn vaak het resultaat van zijn fascinatie van en exploratie van het creatieve ontwerpproces en het onvoorspelbare.


Go Short, IFFR,
Primary Expansion, Life Is Short (trailer)

Go Short is here! To celebrate the kick-off of the seventh edition of the festival, this week’s short is not only very relevant to Go Short but also brought to you by both Go Short and the International Film Festival Rotterdam! This psychedelic short is a good example of how something abstract can still move you and intrigue you. In this short, blots of primary colors get put under pressure, until they crack and break apart. This causes the colors to blend and mingle while the cracks create fascinating, web-like structures within a growing number of colors. The new, mixed colors seem to be more resilient against the pressure, until, eventually, they crack.
Johan Rijpma is no stranger to abstract, slightly strange, video’s. His film Descent is part of our Dutch Competition this year and was invited to make the trailer of Go Short. Even something as simple as a title design for the festival slogan ‘Life is Short’ becomes something much, much, weirder and much cooler in the hands of Johan Rijpma.
You wouldn’t expect someone who makes films like this to only have graduated from the Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht a few years ago with his film Tape Generations. At Go Short 2013 we even presented a first retrospective of his work. With his short, strange, but visually stunning films, Rijpma is sure to be someone to keep your eye on as he keeps exploring new territories and new materials.



Heart of the matter, Tentoonstelling, Radboud Universiteit Nijmegen.

Johan Rijpma is een beeldend kunstenaar uit Utrecht die in zijn werk op een speelse en onderzoekende manier een creatieve samenwerking aangaat met eenvoudige onderwerpen uit zijn omgeving. Binnen zijn systematische en analytische aanpak reflecteert hij op zijn eigen veronderstelde controle ten opzichte van de onvoorspelbaarheid van het alledaagse leven. Hij werkt hierbij voornamelijk met het medium video, animatie en fotografie waarmee hij ongebruikelijke en vaak arbeidsintensieve processen weet te creëren en vast te leggen. Johan studeerde Image and Media Technology aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en heeft inmiddels deelgenomen aan een groot aantal tentoonstellingen in binnen- en buitenland. (NL)

Johan Rijpma is an artist based in Utrecht, The Netherlands, in his work he forms creative collaborations with often simple subjects from his daily surroundings in an experimental and playful way. Within his systematic and analytic procedures he reflects on the relationship between his own presumed control and the unpredictability of everyday life.
Video, animation and photography are primarily the means by which he
creates and captures unusual, seemingly simple but often meticulous processes.
Johan studied Image and Media Technology at the Utrecht School of Arts and his
work has received multiple awards and is internationally screened and exhibited. (EN)


RADBOUD KUNST & CULTUUR ( Vervolg, September 2015)

De wonderbaarlijke wereld van plakband, papier, water en klei ...
Vanaf eind September 2015 op verschillende plekken in het Radboud UMC

Johan Rijpma - HEART OF THE MATTER

De films van de jonge, experimentele kunstenaar Johan Rijpma (1984) zijn kort en compact.
Ze duren hooguit enkele minuten. Wat je ziet fascinerend eenvoudig: een vel papier dat in stukjes gescheurd wordt, een opdrogende plas water, een kopje dat stukgegooid wordt en een rolletje cellotape dat zich zelfstandig ontwikkeld ... En dat telkens weer. De handen die je deze handelingen ziet verrichten, zorgen ervoor dat er een ''verhaaltje'' ontstaat met iets van een begin en een einde.

Johan is gefascineerd door de vraag of dingen en materialen, zoals een rolletje plakband, een vel papier of een plas water, een eigen gedrag en karakter hebben. De camera stelt hem in staat dat haast mystieke gedachtenexperiment tot in de uiterste finesses uit te voeren en zichtbaar te maken. Van moment tot moment, zie je hoe heel kleine veranderingen in de verschijning en gedragingen van dingen en materialen, als bliksem bij heldere hemel een onvoorspelbare uitkomst krijgen.

De films van Johan die op drie plekken in het Radboud UMC getoond worden, zijn op het eerste gezicht bijna lachwekkend alledaags en speels. Te simpel voor woorden. Tegelijkertijd zie je dat ze met een ongelofelijke precisie en systematiek in elkaar zijn gezet. Niet met de computer, maar letterlijk met de handen die af en toe in beeld verschijnen. Johan grijpt daarbij terug op de stop motion techniek waarmee de fotograaf Eadweard Muybridge in 1872 aantoonde dat een paard in galop in een fractie van een seconde, helemaal los van de grond komt. Een wezelijk detail in de snelheid van de galop dat het menselijk oog ontschiet, maar in een reeks van elkaar opeenvolgende beelden door de techniek gevangen kan worden.

Net als Muybridge werkt Johan maanden, soms jaren aan de productie van zijn films. In speciaal daarvoor gebouwde proefopstellingen, fileert hij handmatig het eigen vormproces van plakband, papier, water en klei. Wat met de computer in scene lijkt te zijn gezet, gebeurt echt.

Op de volgende locaties zijn verschillende films van Johan Rijpma te zien.

* Begane grond Zuid-Corridor, Gebouw Vrouw en Kind, route 869
* 1e Etage, Projectruimte, route 540
* 1e Etage tussen auditorium (Geert Grooteplein 15) en Studie centrum Route 298 - 300


In focus: Johan Rijpma, LI-MA.  
description: Sanneke Huisman

Johan Rijpma (1984) is one of the new young artists whose work has recently been added to the LIMA collection. Rijpma earned his Master's degree at the HKU, direction Image and media technology.
In his process-oriented films, animations and music videos, Rijpma proceeds as a sculptor. Fascinated by artistic processes like unpredictability, he creates complex images out of simple actions, with very playful work as a result. In Division (2012) the repeatedly manually tearing of a piece of paper forms the basis of a rhythmically and visually stimulating work. It has won several awards, including the Barbara Aronofsky Latham Award in 2014.
In Decent (2014) the deconstruction of a physical object is also the starting point of an ingenious reconstruction in moving image. A ceramic cylinder-shaped mug falls on the ground, and shatters into pieces. The shards are carefully copied by Rijpma. many times. The form of the broken mug is built up layer by layer into a new three-dimensional object. The breaking of the old object contributes to the creation of the new one. An exciting and layered form game. Decent received an Honorary Mention at Ars Electronica in 2015.
Watch Division, Decent, and other works of Johan Rijpma in our online catalogue.
 

Drastic Measures Exposition
Peter van Dijk, Drastic Measures Invitation, 2014

Het werk van Johan Rijpma kenmerkt zich door zijn fundamentele verkenningen van het ontwerpproces zelf. Het medium video stelt hem in staat tegelijkertijd zowel het ontstaansproces, als het resultaat van zijn vaak arbeidsintensieve methoden in beeld te brengen. Oorzaak en gevolg vormen in zijn werk een onafscheidelijke twee-eenheid.
Voor Drastic Measures maakt Rijpma een selectie uit zijn werk van de afgelopen jaren. De meeste van zijn video’s ontstaan door binnen streng gecontroleerde studiosituaties schijnbaar eenvoudige verschijnselen uit de alledaagse werkelijkheid - het breken van een kopje, het drogen van een watervlek of het scheuren van papier - tot in detail te ontleden en beeld voor beeld vast te leggen. De hand van de kunstenaar is daarbij nadrukkelijk aanwezig als externe factor die het proces in gang zet en faciliteert, met als terugkerend doel schijnbaar levenloze objecten in staat te stellen hun gedrag kenbaar te maken.


 

Descent
Short Shot - Go Short Festival 

The story goes that shards bring good luck. The shards have a completely new function in this experimental short: they offer a new way of looking at a very simple event.
The fall and the destruction of a cup always looks fascination up close. This is why slow motions of those kinds of things are done to death and it’s hard to come up with a new take on the breaking cup. The video is structured into different steps. The first one is simply the cup falling on the floor and breaking apart. Then, all of the frames of the clip of the cup falling get stacked onto each other. This happens in real life, all of the shards from the cup get turned into clay again to make a sculpture of all the stacked frames. That sculpture  (all of the frames of the clip in which the cup falls and breaks) gets broken again, and the shard of that get re-used to build another sculpture like the previous one. And so the cycle of creation and destruction continues. Because all of the sculptures were destroyed, there is only the last one left. That one was made of all frames of the clip of its predecessor breaking.

Johan Rijpma has won multiple awards, most of which were for his films Division and Tape Generations. In 2013, Johan Rijpma exhibited his works in Nijmegen during the 2013 edition of Go Short.


Refreshment
Vacuum Magazine

Refreshment really matches the theme of our upcoming Issue ''Hidden'', I love how Johan Rijpma simply allowed nature to develop, there's something very poetic, the man helping nature to blossom its hidden beauty!

Division
2 Minute Short Award - Stuttgarter Filmwinter- Jury Report

The seemingly simple leads to a complex aesthetical state. Starting from a flat plane, structures complexify to form a spatial entity. The emerging formation presents not an end, but the starting point of something new. Space and time require one another. The rest remains paper.

Division
Kasseler Dokfest 

The simple tearing of a piece of paper develops a pulsing life of its own through being photographed and repeated “division” and multiplication. The workmanlike act disappears completely and in its place a paralyzing movement appears, one which finds an abrupt end in a return to the source material. 

Description Workshop ''Producing with the audience'' Tampere Art Factory, Finland.

In short: A contextual, conceptual and practical exploration of the design process in which the audience (co-)generates/(co-)produces the artwork.
A bit Longer: I Create, they consume. So old fashioned! After all, this is a time of participating, sharing, connecting.... So why not create artworks together with your audience, involve them in the design process itself? Ever thought about what that could bring about for both the designer and the audience? To put you as a designer in an open and experimental mindset we will first, theoretically, explore a wide range of design processes/methods and pay attention to the role that unpredictability can play in these design practices. In the course of that debate-styled presentation we will focus more and more on the audience generated design process and eventually invite every participant to conceptualize and execute an audience (co-)generated/(co-)produced artwork by using the other participants of the workshop as the audience.


Johan Rijpma (1984, The Netherlands) obtained his Master of Arts degree at the Utrecht School of the Arts (Faculty of Art, Media & Technology). His films, animations, music videos and other artworks are often the result of his fascination by and exploration of the creative design process and the element of unpredictability.  
  
De Filmkrant: Johan Rijpma's explosieve materie
Niels Bakker
 
Wat als we op een dag door de mensen de mensheid niet meer kunnen zien? Deze en andere vragen stelt de piepjonge abstracte filmer Johan Rijpma, die onderzoekt waar materiële deeltjes op de grenzen van hun groei stuiten.

Het begint met een A4'tje en twee handen, die het papier in vier delen scheuren. De flarden worden gefotografeerd en weer afgedrukt op een nieuw A4'tje. Dan begint het proces van scheuren, fotograferen en printen opnieuw. En opnieuw, en opnieuw, en opnieuw. Het wit verdwijnt naar de achtergrond, het zwart vult het scherm. Een optische illusie ontstaat. Totdat je de scheuren niet meer van elkaar kunt onderscheiden. Het raster explodeert onder zijn eigen kracht — letterlijk.

Division is één van de nieuwste films van Johan Rijpma (1984), abstracte filmer en kort geleden afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Behalve als visuele sensatie werkt Division ook op symbolisch niveau. De zich voortplantende scheuren herinneren aan celdeling in de biologie, en aan de menselijke evolutie. Beangstigend: zullen we ooit met zijn zovelen zijn, dat we door de mensen de mensheid niet meer kunnen zien?

Zie hier Rijpma's fascinatie: materiële deeltjes, ontembaar en gedoemd op de grenzen van hun groei te stuiten. Want ook de gekleurde stippen op een vollopende luchtballon (Primary Expansion) en de kameleontische blokjes in een grid (8 Frame Grid) vermenigvuldigen zich feitelijk dood. Gelukkig kan het ook vreedzamer: met af- en oprollend plakband, dat de meest fascinerende en zinnenprikkelende patronen vormt. Een afwisseling tussen harmonie en disharmonie, constructie en deconstructie. Het plakband laat zich evenmin controleren, maar het eindigt eens niet in de onvermijdelijke apocalyps.


Dit jaar had de piepjonge maker een retrospectief op het Nijmeegse kortfilmfestival. Maar zijn films beleven steevast hun primeur op het internet. Door de beknopte lengte (minus 2 minuten), maar meer nog omdat ze radicaal breken met de soms behaagzieke viralcultuur. Ze bieden geen hapklaar vermaak, maar stellen fundamentele vragen over de natuurwetten.

Rijpma is een afwijkende rimpel op het wateroppervlak van de webfilm. Laat zijn werk zich, zoals de beste virals, verspreiden als een onbedwingbare olievlek.

 

Tape Generations 
HKU Award 2011 Jury Rapport

De jury (onder voorzitterschap van Rutger Verhoeven en bestaande uit Marja Bosma, Marijn van der Jagt, Huba de Graaff, Yolande Melsert en Alain du Jardain) heeft unaniem besloten om de HKU-Award 2011 toe te kennen aan Johan Rijpma, afgestudeerd in de richting Image and Media Technology van de HKU met zijn Project 'Tape Generations''

De jury is zeer onder de indruk van de wijze waarop Johan Rijpma de ''Tape Generations'' tot stand heeft gebracht. Een simpel gegeven, zoals de beweging van een gewoon rolletje plakband, ontleedt hij tot op het bot. Johan onderzoekt dat rolletje plakband vanuit een sterke fascinatie voor de vrije wil van in principe levenloze objecten. Hij experimenteert ermee, vertelt in het begeleidende filmpje over zijn mislukkingen, is kritisch, durft keuzes te maken en komt zo tot een film die de kijker blijft fascineren. De precisie en autonomie waarmee hij te werk is gegaan zijn opmerkelijk maar bovenal uitzonderlijk, en getuigen van een eigenzinnige en scherpe blik. Hier is sprake van een project dat ontstaan is uit pure verwondering en eindeloze toewijding, die beloond wordt met wereld wijde aandacht en lovende kritieken. De jury vindt het van lef getuigen om een project zo op te zetten. Johan is niet alleen een uitvinder die onderzoekt in ''Tape Generations'', maar hij slaagt er ook in een nieuwe beeldtaal uit te vinden.
De Jury hoopt dan ook dat Johan het prijzengeld zal gebruiken voor verdere onderzoeken in die richting.  


Tegels
Elena Marcheschi, Directors and Works ''Invideo 2012'' 

Against the vibrant melodic theme of the soundtrack, the artist has developed a joyful animation featuring the grey slabs of urban pavements. The photographic sequence seems to reveal the ''hidden'' life within these most ''invisible'' elements of city space. Furrowed by cracks, decorated with chalk, full of stains, marks and splashes of paint, at times the slabs are even enlivened by timid vegetation growing at the edges. Music and images chase after each other in a humorous search for stability.

Grow
Elena Marcheschi, Directors and Works ''Invideo 2012'' 


In this brief but highly effective video, the artists show us the plant world from a very special viewpoint, allowing that perspective to veer towards a different, artificial reality. The Accelerated images showing the natural growing movement of the plants are progressively accentuated until they become highly unnatural. Eventually they transform into ''living'', moving paper organisms, as though heralding a genetic alteration of these same plants. The soundtrack, a blend of woody noises and vegetable rustlings, accentuates the unfurling of the leaves and the movement of the stems, rendering the images at once more imposing and concrete. In spite of its apparent simplicity, Grow is a thought-provoking reflection on the theme of genetics and the effects that human intervention can have on the natural world.



Natural Thing
The Atlantic, 2012, Kasia Cieplak-Mayr von Baldegg
 
Johan Rijpma's video for "Natural Thing," a track by the Dutch group Nobody Beats the Drum, adapts a YouTube trope for the Vimeo audience. Sure, it's an easy play for views, but it's a pitch-perfect case study of the sites' different sensibilities. Rijpma gives static shots momentum, editing the movements of cats in a blank white space to the catchy electronic soundtrack. One could even argue that the video is implicating the viewer for delighting in shamelessly viral content, giving the music video an edge that a typical home video hit can't match. On the other hand, sometimes a laser pointer is just a laser pointer.